"Dziecko chce być dobre.
Jeśli nie umie – naucz, jeśli nie może – pomóż!"
Janusz Korczak
mgr inż. Bogdan Rzeźnik-Zubek
Harmonogram zajęć
Dzień tygodnia |
Godziny pracy |
Poniedziałek |
13:10 - 14:10, 15:00 - 16:00 |
Wtorek | 6:30 - 8:00, 11:30 - 12:30 |
Środa |
6:30 - 8:00 |
Czwartek |
11:30 - 12:30, 15:00 - 16:00 |
Piątek |
6:30 - 8:00, 9:45 - 12:21 |
Do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu i szkole należy w szczególności:
a) rekomendowanie dyrektorowi przedszkola, szkoły do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa oraz dostępności dzieci i młodzieży w życiu przedszkola, szkoły,
b) prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów lub wychowanków w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów lub wychowanków oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów lub wychowanków, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia lub wychowanka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły,
c) wspieranie nauczycieli w:
– rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów lub wychowanków, w tym barier i ograniczeń, utrudniających funkcjonowanie ucznia lub wychowanka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły,
– udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem lub wychowankiem,
– dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia lub wychowanka oraz jego możliwości psychofizycznych,
– doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów lub wychowanków,
d) rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów lub wychowanków,
e) dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym,
f) określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia lub wychowanka,
g) udzielanie uczniom lub wychowankom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1610)
Organizacja zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej uzupełniają działania szkoły w zakresie doradztwa zawodowego, o którychmowa a art. 26a ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w szczególności obejmują:
a) wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych,
b) zapoznanie z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień,
c) kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji.
W zależności od potrzeb zajęcia te mogą przybierać formę warsztatów pozwalających uczniom rozpoznawać swoje predyspozycje i dokonywać wyboru dalszego kierunku kształcenia i zawodu.
Zajęcia te będą prowadzone indywidualnie i zespołowo.