„Mali Odkrywcy - eksperymenty i doświadczenia w edukacji wczesnoszkolnej” to innowacja pedagogiczna realizowana przez ostatnie dwa miesiące w klasie III w ramach edukacji przyrodniczej.
Głównym założeniem innowacji było rozbudzenie i rozwijanie pasji badawczej uczniów, kształtowanie młodego człowieka jako otwartego na świat, zainteresowanego eksperymentowaniem i myślącego kreatywnie. Tematyka zajęć była odpowiedzią na potrzeby uczniów, którzy są ciekawi zjawisk i praw rządzących otaczającym ich światem.
W ramach wdrożonej innowacji podejmowane były różne działania o charakterze badawczym i eksperymentalnym. Podczas zajęć uczniowie stawiali hipotezy, wykonywali doświadczenia według wcześniej przygotowanej instrukcji, bądź samodzielnie eksperymentując. Uczniowie, przyjmując czynną postawę badacza, pogłębiali swoją wiedzę na temat otaczającego ich świata, samodzielnie odkrywali kierujące nim mechanizmy i prawa. Współpracując z sobą mieli możliwość lepszego poznania swoich słabych i mocnych stron, a także lepiej oswoić się z prawami rządzącymi w grupie rówieśniczej.
Nabyli umiejętność efektywniejszego planowania własnej pracy, rozwijali umiejętności poznawcze, dostrzegali zależności pomiędzy przyczynami a skutkami podejmowanego przez siebie działania.
Na zakończenie została przeprowadzona ewaluacja – rozmowy z uczniami. Jej wyniki pokazywały, że zajęcia z elementami eksperymentu są dla nich nową i atrakcyjną formą nauki. Uczniowie bardzo chętnie dzielili się swoimi pomysłami i spostrzeżeniami, wspierali nawzajem oraz uczyli się od siebie. Podczas zajęć panowała przyjazna atmosfera, a uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach.
W ten niezwykły świat eksperymentów zabrała trzecioklasistów pani Sabina Głowacka.